Minder fraude met elektronische betaalmiddelen

De schade door fraude in het betalingsverkeer is vorig jaar bijna gehalveerd ten opzichte van het jaar ervoor. Voor alle elektronische betaalmiddelen (betaalpassen, creditkaarten, internetbankieren) was de afname procentueel bijna gelijk.
In 2012 bedroeg de schade nog € 81,8 miljoen, een jaar later € 33,3 miljoen en vorig jaar daalde het verder naar € 17,3 miljoen, zo blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken.
Het skimmen van betaalpassen is in 2014 fors teruggedrongen. De schade door skimmen daalde met 82% gedaald van ruim € 6,8 miljoen in 2013 tot minder dan € 1,3 miljoen in 2014. Aan de daling hebben de invoering van de EMV-betaalchip, ‘geoblocking ’ van pinnen buiten Europa en extra antiskimmingmaatregelen op onbemande betaal- en geldautomaten bijgedragen. In 2012 was voor het laatst een bemande betaalautomaat aan de toonbank geskimd en eind 2013 voor het laatst een geldautomaat. Omdat skimmen in Nederland nagenoeg niet meer voorkomt, is het Landelijk Skimming Point eind 2014 opgeheven. Geskimde betaalpassen kunnen uitsluitend nog buiten Europa te gelde worden gemaakt.
De grootste schadepost bij betaalpassen is de schade als gevolg van gestolen of verloren bankpassen (€3,3 miljoen in 2014). Vaak wordt daarbij de pincode afgekeken en vervolgens de pas gestolen. De banken gaan dit jaar de voorlichting over deze vorm van fraude opschroeven. Ook dragen contactloos betalen zonder pincode voor kleine bedragen en ‘dip&go ’ bij het parkeren bij aan het terugdringen van het afkijken van pincodes.
De schade door fraude bij internetbankieren is ruim gehalveerd (van € 9,6 miljoen in 2013 naar € 4,7 miljoen in 2014), ondanks dat internetbankieren zelf een grote vlucht heeft genomen. De banken kunnen fraude met malware steeds beter geautomatiseerd detecteren en voorkomen, zodat schade hierdoor met 90% is gedaald. Phishing veroorzaakte vorig jaar de meeste schade bij internetbankieren: € 4,7 miljoen.
Bron: NVB, 18-03-2015