DNB start SEPA-campagne

De Nederlandsche Bank (DNB) is namens het Nationaal Forum SEPA-migratie (NFS) een landelijke najaarscampagne gestart met als voornaamste doel het Nederlandse MKB te informeren en activeren voor de overstap op IBAN.
Vanaf 1 februari 2014 heeft Europa één gezamenlijke betaalmarkt (SEPA) waarin overal op dezelfde manier met de euro wordt betaald. Alle rekeningnummers moeten daarvoor worden vervangen door internationale rekeningnummers (IBAN).
In het kader van de campagne zal twee maanden lang een speciale OveropIBAN-bus door het land rijden. De campagne is vooral bedoeld om bedrijven, overheden, verenigingen en alle andere organisaties te wijzen op de noodzaak om tijdig maatregelen te nemen voor de overstap op IBAN.
De overgang naar SEPA-standaarden is voor veel bedrijven een ingrijpend proces omdat dit consequenties heeft voor onder andere de administratie, systemen en software. Uiteraard verschilt de impact per bedrijf, maar daarom is het des te belangrijker om inzicht hierin te krijgen. Zo zijn betalingen vanaf 1 februari 2014 alleen nog maar mogelijk met het langere rekeningnummer IBAN. Ook gebruikt iedereen dan de Europese standaarden voor betaalmiddelen als overschrijvingen en incasso’s.
Bron: DNB 09-09-2013