Kees - Vinkje

Login

MRB-status bestelauto kwijt na verplaatsing passagiersstoel

Het verplaatsen van een passagiersstoel in een bestelauto kan ertoe leiden dat voor de motorrijtuigenbelasting geen sprake meer is van een bestelauto.

Een ondernemer houdt zich bezig met het stofferen van woningen en kantoren. Hij is kentekenhouder van een bestelauto van het merk Mercedes, type 902.6.211. Deze bestelauto gebruikt hij in het kader van zijn onderneming. Daarom betaalt hij motorrijtuigenbelasting (MRB) tegen het speciale tarief voor bestelauto’s in de onderneming. De ondernemer wil de bestelauto geschikt maken voor het vervoer van rollen tapijt van vier meter. Maar de dubbele passagiersstoel, die is geplaatst naast de bestuurdersstoel, zit in de weg. Daarom verplaatst de ondernemer de dubbele passagiersstoel naar de laadruimte dwars achter de bestuurdersstoel. Daarbij is de passagiersstoel geplaatst met de rugzijde tegen de linkerzijwand van het motorrijtuig. Wanneer de inspecteur tijdens een controle constateert dat de passagiersstoel is verplaatst, stelt hij dat de auto niet meer kwalificeert als een bestelauto voor de MRB. Daarom legt hij de kentekenhouder een naheffingsaanslag MRB op van € 1.808 exclusief 100% verzuimboete.

Pleitbaar standpunt De kentekenhouder begint een beroepsprocedure tegen de naheffingsaanslag en de verzuimboete. Hof Den Bosch oordeelt dat de naheffingsaanslag in principe terecht is opgelegd, maar ziet ook aanleiding om de boete te verminderen naar € 452. Wanneer de kentekenhouder in cassatie gaat, bevestigt de Hoge Raad dat de auto van de man niet meer voldoet aan de geldende inrichtingseisen. Voor de MRB is daarom geen sprake meer van een bestelauto. De rechtbank heeft echter aanvankelijk de boete vernietigt op rechtskundige gronden. Dat betekent dat sprake is van een pleitbaar standpunt. Daarom vernietigt de Hoge Raad de verzuimboete.

Bron: Hoge Raad 29-09-2023.

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Door u aan te melden voor onze nieuwsbrief gaat u akkoord met onze privacy policy. We beloven niet te spammen.

Klachtregeling

We doen ons uiterste best om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het voorkomen dat u niet helemaal tevreden bent. Ook niet nadat u met uw vaste contactpersoon geprobeerd hebt een oplossing te vinden voor het probleem. In dat geval kunt u een beroep doen op de klachtencommissie van de Koninklijke Nederlandse Beroepsvereniging van Accountants (NBA). Al onze accountants vallen onder deze klacht- en tuchtrecht. Lees meer over deze procedure.